door Sanne Marx | jan 7, 2020 | informele aanpak
Aanleiding Het klinkt zo logisch. In ieder bezwaardossier eerst contact opnemen met partijen om te horen wat er precies speelt en hoe zij het bezwaarschrift graag behandeld willen zien. Zodat een bezwaarmaker meteen zijn verhaal kan doen, invloed heeft op de...
door Sanne Marx | okt 27, 2019 | bezwaarproces boost
Het negende hulpmiddel dat je bezwaarproces een boost geeft, is het beschrijven van het werkproces in een werkinstructie. Een plek waar alle werkafspraken bij elkaar staan. Waar je altijd even kan terugzoeken hoe je een bepaalde stap in het proces precies uitvoert. En...
door Sanne Marx | sep 30, 2019 | bezwaarproces boost
Het achtste hulpmiddel dat je bezwaarproces een boost geeft, is een checklist voor het voorzitten van een hoorzitting. Te gebruiken bij alle soorten hoorzittingen (commissie en ambtelijk). Denk je ook wel eens na een hoorzitting “Oh nee, vergeten te vertellen hoe...
door Sanne Marx | sep 16, 2019 | bezwaarproces boost
Het zevende hulpmiddel dat je bezwaarproces een boost geeft, is een format voor het opstellen van een reactie op het bezwaarschrift voor de vakambtenaar die tijdens de hoorzitting het bestuursorgaan vertegenwoordigt. In een reactie op het bezwaarschrift, ook wel...
door Sanne Marx | sep 2, 2019 | bezwaarproces boost
Het zesde hulpmiddel dat je bezwaarproces een boost geeft, is een illustratie die bezwaarmakers laat zien wat ze kunnen verwachten bij een hoorzitting. Over het algemeen krijgt bezwaarmaker de uitnodiging voor de hoorzitting per brief. Hierin staan de datum, tijdstip...
door Sanne Marx | jul 15, 2019 | bezwaarproces boost
Het vijfde hulpmiddel dat je bezwaarproces een boost geeft, is een leidraad voor bellen bij bezwaar en het voeren van informele overleggen. De mogelijkheid tot een informele aanpak bij de behandeling van bezwaarschriften is een must. Dit betekent voor de...
door Sanne Marx | jul 1, 2019 | informele aanpak
Wat is de informele aanpak? Bij de informele aanpak (ook wel ‘mediationvaardigheden’, ‘bellen bij bezwaar’ of ‘de andere aanpak’) belt de bezwaarbehandelaar bij binnenkomst van een bezwaarschrift meteen met de bezwaarmaker en de vakafdeling om te bespreken welke...
door Sanne Marx | jul 1, 2019 | bezwaarproces boost
Het vierde hulpmiddel dat je bezwaarproces een boost geeft, is een tool die helpt bij het berekenen van termijnen. Binnen de beslistermijn beslissen is een belangrijk punt in het bezwaarproces. De termijnen zijn lang in dit proces. Op een binnen de beslistermijn...
door Sanne Marx | jun 3, 2019 | bezwaarproces boost
Het derde hulpmiddel dat je bezwaarproces een boost geeft, is een checklist ontvankelijkheid. De ontvankelijkheidstoets is een belangrijke toets aan het begin van het bezwaarproces. Deze toets bepaalt of je inhoudelijk op een bezwaarschrift mag reageren of...
door Sanne Marx | mei 20, 2019 | bezwaarproces boost
Het tweede hulpmiddel dat je bezwaarproces een boost geeft, zijn actuele briefsjablonen. Ondanks het prettige contact met de bezwaarmaker via de telefoon en bij een informeel overleg, ontkom je er als bezwaarbehandelaar niet aan dat je ook brieven moet sturen....